De toeleveringsketen als marketinginstrument
Bij marketing denken we vaak aan zaken als advertenties via social media, promotie via zakelijke blogs en andere vormen van content die we aan de doelgroep voorleggen. Marketing is dan ook een veelzijdige wereld met een scala aan mogelijkheden. Wat vaak vergeten wordt is dat de toeleveringsketen ook als marketinginstrument kan worden ingezet.
We hebben het dan over logistieke marketing, zoals we dat noemen. We kunnen de toeleveringsketen als marketinginstrument voor ons laten spreken door optimaal te focussen op klanttevredenheid. Dit is waar Van de Scheur Logistiek u bij kan helpen. Neem contact op voor de mogelijkheden.
Reclame maken met goede logistieke processen
De wereld van marketing focust zich voornamelijk op de processen die plaatsvinden voorafgaande aan een verkoop. Denk maar aan het promoten van producten of diensten, aan het binnenhalen van meer leads door middel van advertentiecampagnes en het bereiken van meer verkopen door acties en aanbiedingen toe te passen. Al deze activiteiten behoren tot marketing.
Logistieke marketing richt zich deels op de processen voorafgaande aan de verkoop en deels op processen tijdens en na de verkoop. Het is een voortdurend proces dat erop gericht is om de klant volledig tevreden te stellen. Gaat de aankoop voor een klant goed, maar zijn er veel klachten met betrekking tot de levering van de aankoop? Dan is dit geen reclame voor uw bedrijf.
Het scheppen van logistieke verwachtingen
Logistieke marketing begint eigenlijk al met het scheppen van logistieke verwachtingen. Wanneer u in uw webwinkel aangeeft dat klanten een bestelling de volgende werkdag in huis hebben als zij vandaag voor 22.00 uur bestellen, dan schept dit een verwachting bij de klant. De klant moet erop kunnen rekenen dat dit inderdaad het geval is. Wordt de bestelling vervolgens pas drie werkdagen later geleverd? Dan brengt dit schade toe aan de klanttevredenheid.
Zorgen voor een nette en tijdige aflevering
Het is belangrijk voor klanten om te weten wanneer een bestelling wordt geleverd. Om altijd aan de verwachtingen te kunnen voldoen met betrekking tot de levering, is het belangrijk om te zorgen voor optimale voorraden, goede processen met betrekking tot verpakken en bijvoorbeeld korte doorlooptijden.
Gaat er iets mis binnen de processen of ontstaat er schaarste in de voorraden? Dan kunt u mogelijk niet voldoen aan de verwachtingen en dit doet de klanttevredenheid afnemen. Goed georganiseerde processen zijn onmisbaar en vormen een belangrijk onderdeel van de logistieke marketing.
Logistieke marketing na levering bij de klant
Het afleveren van een bestelling bij een klant wordt vaak gezien als laatste fase binnen logistieke marketing, maar is dit zeker niet altijd. Zo komt het vaker voor dat een klant een product zal willen ruilen of deze retour wil sturen omdat het bijvoorbeeld niet aan de verwachtingen voldoet. Ook dan moet er op een passende wijze worden gereageerd en ook dit is een onderdeel van logistieke marketing. Producten moeten worden teruggehaald, omgeruild of vergoed.
Van de Scheur Logistiek neemt u alle zorg uit handen
Als de logistieke processen niet optimaal geregeld zijn, dan kan dit altijd ten koste gaan van de klanttevredenheid. U heeft de juiste oplossingen nodig op het gebied van inslag, opslag, voorraden, verpakken, verzenden en meer. Van de Scheur Logistiek biedt u alle services die u nodig heeft om een optimale klanttevredenheid te bereiken. Zo zet u de toeleveringsketen in als effectief marketinginstrument. Wij vertellen u graag vrijblijvend meer over de mogelijkheden. Neem vrijblijvend contact met ons op.