12 Tips voor meer promotie en klanten voor uw webshop
U wilt uw webwinkel natuurlijk laten groeien en ontwikkelen. U wilt meer klanten aantrekken, nieuw publiek bereiken en verder uitbreiden. Dat gaat niet vanzelf. Het realiseren van meer verkopen is een proces waar u meerdere activiteiten voor in kunt zetten.
Het team van Van de Scheur Logistiek geeft u 12 tips voor meer promotie en klanten voor uw webshop. Lukt het door de groei niet meer om alles snel te verzenden? Wij nemen het logistieke deel van uw webshop graag over. Neem contact met ons op over de mogelijkheden!
1. Maak gebruik van een digitale nieuwsbrief
De digitale nieuwsbrief kennen we natuurlijk allemaal. Het is zeker goed om deze voor uw webwinkel in te zetten. U kunt de nieuwsbrief bijvoorbeeld gebruiken om mijlpalen te delen, nieuwe producten te promoten of acties te delen. De digitale nieuwsbrief wordt vaak verstuurd naar klanten die al eens iets bij u besteld hebben. Het is daarom ook een mooie reminder voor de klant om weer eens terug te keren naar uw webwinkel.
2. Wees actief op social media
Social media kanalen lenen zich uitstekend om goed onder de aandacht te blijven. Heeft u geen zin of tijd om dagelijks een post te plaatsen? Reserveer dan eens per maand wat tijd om posts vooraf in te plannen. U heeft er dan de rest van de maand geen omkijken meer naar en u heeft wel de zekerheid dat u actief en zichtbaar blijft. Social media kanalen zijn ideaal om bestaande klanten te blijven boeien én om nieuwe klanten te bereiken.
3. Maak regelmatig gebruik van aanbiedingen
Aanbiedingen kunnen de verkopen boosten. Hier zitten belangrijke voordelen aan. Door de inzet van aanbiedingen trekt u bijvoorbeeld meer nieuwe klanten aan. Wanneer zij eenmaal een aankoop hebben gedaan, zijn zij bekend met uw webwinkel en wordt de kans groter dat zij nog eens terugkeren. Dit geldt uiteraard zeker wanneer zij vervolgens uw digitale nieuwsbrief ontvangen.
4. Schrijf goede blogs op uw website
Blogs zijn om meerdere redenen heel belangrijk. Op de eerste plaats zorgt elk blog voor nieuwe vermeldingen in zoekmachines, zeker wanneer u goed rekening houdt met SEO. U wordt dus steeds beter vindbaar in Google, waardoor u makkelijker nieuwe klanten bereikt. Daarnaast lenen blogs zich uitstekend voor het overbrengen van informatie, kennis en adviezen. Op deze manier kunt u zichzelf echt als de expert neerzetten, wat bij de doelgroep het vertrouwen in uw webwinkel verhoogt.
5. Bied regelmatig videocontent
Video’s zijn steeds meer onmisbaar aan het worden als het gaat om het bereiken van de bestaande klantenkring én nieuwe klanten. Door middel van sterke video’s kunt u kennis overbrengen, adviezen en tips geven, persoonlijkheid laten zien, mensen kennis laten maken met het deel van de webwinkel achter de schermen, enzovoorts. Video’s maken het geheel persoonlijker, waardoor de consument die nog twijfelt er een beter gevoel bij krijgt.
6. Zorg voor voldoende interactie
Interactie met de doelgroep is heel belangrijk om meer vertrouwen en betrokkenheid op te bouwen. U kunt eenvoudig zorgen voor meer interactie door wedstrijden te organiseren op social media of door bewust vragen voor te leggen aan uw publiek. Interactie met volgers is belangrijk om de banden aan te trekken en de basis voor een goede relatie in de toekomst te leggen.
7. Maak gebruik van printmedia
Printmedia, zoals visitekaartjes, folders en posters, kunnen veel voor uw webwinkel betekenen. U kunt printmedia aan bestellingen toevoegen, waardoor u elke klant iets extra’s geeft. Het is natuurlijk ook mogelijk om bij elke bestelling een promotie te voegen, bijvoorbeeld met een korting op de volgende bestelling. Dit is vooral goed om de kans te verhogen dat een klant nog eens terugkomt naar uw webwinkel.
8. Zorg voor een duidelijke huisstijl
We kennen allemaal wel het blauwe poppetje, Billie, dat standaard onderdeel uitmaakt van de huisstijl van Bol.com. Het is hét deel dat zorgt voor herkenbaarheid en dit geeft maar aan hoe belangrijk het is om een eigen huisstijl te hebben, ook voor een webwinkel. De huisstijl moet niet alleen doorgevoerd worden op de website, maar ook op onder meer social media, in digitale nieuwsbrieven en op printmedia. Het zorgt voor een hoger vertrouwen en een optimale mate van herkenbaarheid.
9. Gebruik goede productfoto’s
Productfoto’s zijn heel belangrijk. Een goede producttekst is natuurlijk essentieel voor de webwinkel, maar de productfoto is misschien nog wel belangrijker. Mensen willen graag goed kunnen zien wat zij kopen. Zijn productfoto’s onduidelijk of niet scherp? Dan gaat dit ten koste van het aantal verkopen. Zorg dus voor hoogwaardige productfoto’s en maak het liefst ook meer foto’s per product.
10. Voeg regelmatig nieuwe producten toe
Het is belangrijk om de webwinkel steeds te blijven optimaliseren. Dit doet u door nieuwe functies toe te voegen, door alles up-to-date te houden en het online shoppen zo makkelijk mogelijk te maken. Daarnaast doet u dit ook door regelmatig nieuwe producten op te nemen in het assortiment. Uitbreiding van het assortiment levert nieuwe kansen op én geeft ook een signaal af dat uw webwinkel niet stilstaat.
11. Zet betaalde advertenties in
Het kan zeker een goed idee zijn om eens aan de slag te gaan met betaalde advertenties, bijvoorbeeld binnen Google of op social media. Voor kleinere webwinkels is het wellicht niet haalbaar om veel te adverteren tegen betaling, maar het is absoluut de moeite waard om hier af en toe eens te investeren. U trekt nieuwe klanten aan en u verkrijgt meer naamsbekendheid waar u zeker voordeel uit kunt halen.
12. Verzamel positieve reviews
Beoordelingen van eerdere klanten zijn heel belangrijk voor potentiële nieuwe klanten. Geen ervaring is zo betrouwbaar als de ervaring van een eerdere klant. Het is daarom goed om zo veel mogelijk positieve reviews te verzamelen. Dit doet u het best via een onafhankelijke website, zoals Trustpilot of Kiyoh.
Van de Scheur Logistiek helpt u verder
U kunt veel doen om uw webwinkel, klantenkring en omzet uit te breiden en te vergroten. Dit kan wel de nodige nieuwe uitdagingen opleveren, zoals op het gebied van opslag en transport. U heeft meer ruimte nodig en u raakt meer tijd kwijt aan het klaarmaken van bestellingen.
Ontdek de fulfilment mogelijkheden van Van de Scheur Logistiek. Indien gewenst kunnen wij u totale ontzorging bieden. Wilt u meer weten over de mogelijkheden? Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie en advies.