Hoe regelt u de logistiek van uw webshop?
Het regelen van de logistiek van een webwinkel is vaak lastiger dan gedacht wordt, zeker wanneer de klantenkring en het assortiment van de webshop groeien. Er zijn veel zaken waar u rekening mee wilt of moet houden. Bij de start kunt u wellicht zelf nog alles verpakken en wegbrengen naar een pakketpunt, maar dit is niet vol te houden naar mate de webwinkel ontwikkelt. Waar moet u nu allemaal aan denken bij het regelen van de logistiek van uw webwinkel?
Het versturen van de bestellingen naar klanten
Als u er in deze tijd ‘bij wilt horen’, dan is het belangrijk om een snelle en foutloze levering te garanderen aan klanten. Hoe langer de levertijd of de flexibiliteit, hoe groter het risico dat klanten naar de concurrent gaan. Het liefst wilt u uw pakketten dus binnen 24 uur onderweg naar de klant of uw logistieke partner hebben. De klant kan dan vervolgens zijn aflevermoment bepalen.
Het aantal beschikbare vervoerders neemt dan al af. Er zijn een aantal vervoerders over. Vervolgens moet er worden uitgezocht welke diensten zij wel en niet aanbieden, en wat u precies nodig heeft? Gaat het enkel om kleine pakketten of moeten er ook afwijkende goederen worden vervoerd? Blijven alle pakketten in Nederland, of moeten zij soms ook de grens over? Het kiezen van een aanbieder die alle soorten transport aan kan binnen korte tijd is een uitdaging. Dan moet u ook nog nadenken over hoe u om wilt gaan met retourzendingen.
De kosten voor u als webwinkeleigenaar
Een andere factor om goed te overwegen zijn de kosten die u zelf, als webwinkeleigenaar, maakt voor het verzenden van pakketten. Een vervoerder kan kleine pakketten goedkoop meenemen, maar rekent wel erg hoge tarieven voor afwijkende goederen. Wat doet u dan? Verzendt u afwijkende goederen dan met een andere partij, of neemt u de hogere kosten voor lief? Hoeveel verzendkosten wilt u bij uw klanten in rekening brengen en hoeveel van de kosten bent u bereid om voor eigen rekening te nemen? Te hoge verzendkosten kunnen klanten recht in de armen van de concurrent sturen. En hoe zit dat precies als u uw klanten de mogelijkheid wilt geven om pakketten af te halen op een afhaallocatie? Dit zijn kosten die vaak worden vergeten.
Is fulfilment een interessante optie?
Misschien kunt u het nu allemaal nog goed aan, maar u wilt uw webwinkel natuurlijk steeds succesvoller maken. Dit betekent meestal ook dat het assortiment groeit, dat de voorraad groeit en er steeds meer pakketten gereed gemaakt moeten worden voor verzending. Er komt een punt waarop u dat niet meer aan kunt. Dan is fulfilment het overwegen waard. U kunt in dit geval onder meer opslag, orderverwerking en transport uit handen geven aan een ervaren partij, waardoor u kunt focussen op de groei en ontwikkeling van uw webshop.
Van de Scheur Logistiek is uw ervaren partner in fulfilment
Wanneer u zoekt naar een partij die u op alle vlakken, van opslag tot transport, kan ontzorgen, dan bent u welkom bij Van de Scheur Logistiek. Bij ons kunt u gebruik maken van diverse interessante services, waaronder de services van ons warehouse en onze Home Delivery dienstverlening met track and trace. Wij vormen de betrouwbare, ervaren partner die u nodig heeft als het gaat om fulfilment. Natuurlijk kunt u altijd vrijblijvend contact met ons opnemen voor meer informatie of advies.