7 Redenen om de webshoplogistiek uit te besteden
De webshoplogistiek uitbesteden is niet het eerste waar u aan denkt wanneer u een webwinkel begint. U wilt, zeker in het begin, nog zo veel mogelijk zelf doen. Toch, wanneer uw webwinkel groeit, u grotere voorraden moet aanhouden en meer bestellingen moet versturen op een dag, dan begint steeds meer de vraag op te spelen of uitbesteding van de logistiek niet verstandiger is. In veel gevallen is dit zeker zo. Van de Scheur Logistiek geeft u inzicht in 7 belangrijke redenen om de webshoplogistiek uit te besteden.
1. U krijgt weer tijd voor wat u het liefst doet
Eén van de belangrijkste redenen voor het uitbesteden van de logistiek is dat u weer tijd krijgt om uzelf bezig te houden met wat u het liefste doet. U bent een webwinkel begonnen om te verkopen, om uw eigen bedrijf te zien groeien en om klanten blij te maken. Laten we eerlijk zijn, u bent geen webwinkel begonnen om een groot deel van uw tijd te investeren in het organiseren van de logistiek. U wilt doen waar u van houdt en waar u goed in bent. Door de logistiek uit te besteden kunt u weer volledig focussen op waar uw ondernemershart ligt.
2. Het levert een mooie tijdsbesparing op
Als webwinkelondernemer biedt u waarschijnlijk bepaalde garanties, zoals de levering van een pakket op de volgende werkdag bij het bestellen van een product vóór een bepaalde tijd. Vaak gaat het dan om een tijd later op de avond, denk aan 22.00 of zelfs 23.00 uur. Wanneer u de logistiek zelf doet, dan betekent dit dat u minimaal tot die tijd aan het werk bent.
U wilt zich aan uw beloften houden, dus u werkt veel te lange dagen om alle pakketten op tijd bij uw klanten te krijgen. Dit kost u uiteindelijk meer dan dat het u oplevert, zeker met het oog op uw privéleven. Bespaar tijd door middel van uitbesteding en breng uw werk-privé balans weer in evenwicht.
3. U kunt geld besparen
Als u de logistiek zelf niet meer aan kunt, dan kunt u personeel inschakelen. Vanzelfsprekend brengt dit kosten met zich mee. U krijgt te maken met salariskosten, bovenop de kosten van uw eigen loon. Daarnaast komt er meer administratie bij kijken, dus mogelijk krijgt u ook hier met extra kosten te maken. Dan komen hier ook nog de magazijnkosten bij. Deze kosten kunt u sterk terugdringen, of volledig besparen, door de logistiek uit te besteden. Uitbesteden is voordeliger.
4. U gunt uzelf de nodige rust
Webwinkels hebben het de laatste tijd bijzonder druk gehad. Online shoppen was al populair, maar door de coronacrisis is het aantal online aankopen extreem gestegen. Veel ondernemers konden niet meer aan de vraag voldoen, eenvoudigweg omdat zij onvoldoende voorraad konden aanhouden of het inpakwerk niet konden bijhouden.
Steeds meer webwinkels hebben, ook buiten corona om, met dergelijke pieken te maken. Denk bijvoorbeeld aan Black Friday, waar u als webwinkeleigenaar tegenwoordig niet meer onderuit komt. Door de logistiek uit te besteden gunt u uzelf de nodige rust, zodat u optimaal functioneert en uw klanten tevreden kunt houden.
5. U hoeft uw webwinkel nooit te sluiten
Als webwinkeleigenaar heeft u ook recht op vakantie. U heeft recht op vrije dagen. Toch belooft u uw klanten een snelle levering en een goed bereikbare klantenservice. Dit gaat niet samen. U wilt wel met vakantie, maar u kunt de webwinkel niet zomaar sluiten, want dan zou u klanten verliezen. Daarnaast zijn er nog vervelendere situaties die kunnen zorgen voor tijdelijke sluiting van uw webwinkel, zoals ziekte. Wanneer u de logistiek uitbesteedt aan een fulfilment professional, dan loopt de webwinkel gewoon door als u afwezig bent.
6. U bent uit de ‘rommel’
Veel webshopeigenaren starten vanuit huis. Wanneer er grotere voorraden moeten worden aangehouden, dan wordt er wellicht in de omgeving een berging of garage gehuurd. Daarentegen blijft vaak een groot deel van de voorraad in huis aanwezig. Dit betekent dat u altijd tegen uw werk aankijkt. U heeft geen moment rust wanneer u thuis bent, omdat u omringd wordt door uw werk. Het is belangrijk om uw werk van u af te zetten wanneer u thuis komt. Dit kan niet als uw werk door uw hele woning aanwezig is. Door de logistiek uit te besteden bent u uit de ‘rommel’ en kunt u gewoon ontspannen na een werkdag.
7. U profiteert van veel extra services
Wanneer u de logistiek uitbesteedt aan een partner met een brede dienstverlening op het gebied van fulfilment, dan profiteert u van veel extra services. U kunt hierbij denken aan de afhandeling van retouren, het opstellen van rapportages, het bijhouden, opslaan en beheren van voorraden, het inpakken en verzenden van bestellingen en tal van andere VAS diensten. Hierdoor kunt u weer optimaal focussen op het ondernemen en dat is wel zo prettig.
Wij zijn uw ervaren partner in fulfilment
Het uitbesteden van uw webshoplogistiek biedt veel interessante voordelen die ervoor zorgen dat u steeds verder kunt groeien en ontwikkelen. Wanneer u op zoek bent naar een ervaren partner in fulfilment, dan kunt u kennismaken met Van de Scheur Logistiek. Wij bieden u een veelzijdige dienstverlening waar u écht verder mee komt. Wilt u meer weten? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Wij informeren en adviseren u graag.