5 Voordelen om de logistiek van je webshop uit te besteden
Als je als bedrijf of webshop dagelijks producten verstuurt naar je B2B of particuliere klanten, dan is het logistieke proces een uitdaging. Je bent uren bezig om routes te plannen, bestellingen klaar te zetten en op het laatste moment geeft een klant aan dat die niet thuis is. Je kunt vervolgens weer opnieuw beginnen met plannen. Zo gaat er veel tijd en geld verloren. De simpelste oplossing is het uitbesteden van je logistiek aan een ervaren partij.
Het uithanden geven van je logistieke processen voelt in het begin wellicht wat eng. Gaat alles goed? Gaan ze wel voorzichtig om met mijn producten en hoe gaat de communicatie? Bij Van de Scheur Logistiek uit Vianen werken we al jaren met tientallen webshop eigenaren en weten we wat belangrijk is. Hieronder geven we je vijf voordelen als je je logistiek gaat uitbesteden.
1. Je hebt geen vaste kosten voor een opslagruimte
Als je net begint of al behoorlijk aan het groeien bent, wil je niet graag tegen beperkingen in de ruimte oplopen, of juist teveel opslagruimte hebben. Je wilt betalen voor wat de hoeveelheid is die je hebt liggen en zo flexibel mogelijk zijn. Bovendien heb je geen heftrucks, stelling, of systemen nodig om de voorraad op te slaan en inzichtelijk te houden. En mogelijk kun je zelfs van huis uit werken, wat je een kantoor en reistijd bespaart.
2. Je hebt geen logistieke systemen nodig.
Een logistiek dienstverlener kan naadloos koppelen met je webshop en vandaar uit je goederen bewerken, de orders picken, inpakken en verzenden. Vaak zijn er al koppelingen met externe vervoerders en pakketdiensten aanwezig.
Voor het afleveren van grotere producten zijn vaak extra diensten nodig, zoals verpakken, over de drempel afleveren, retourgoederen meenemen of het plaatsen en ter plekke monteren. Dit kan allemaal met goede afspraken en automatisering ingeregeld worden bij een externe partij.
3. De leveringen gaan het hele jaar gewoon door!
Niet elke dag heb je evenveel orders. Maar ze moeten wel de deur uit. Bij drukte kan er opgeschaald worden en is er eens een offday, dan ligt het risico bij een ander. Veel van het personeel dat nodig is om alles zelf te regelen heb je nu niet nodig, bovendien kun je bij ziekte of verlof gewoon doordraaien.
4. Bijna al je kosten zijn variabel
Omdat je vaste prijsafspraken maakt weet je wat de logistieke afhandeling van een levering kost en kun je dit doorberekenen in je prijs. Doordat de dienstverlener meerdere klanten heeft zijn de tarieven vaak scherper dan als je zelf inkoopt. Zo kun je jouw eigen klanten een goede service en een scherpe prijs bieden.
5. Focus op promotie en verkoop van producten
In de afhandeling van de logistiek gaan veel uren zitten die je niet kunt besteden aan het verder uitbouwen van je onderneming. Bovendien geeft het je de vrijheid om nieuwe producten te ontwikkelen, beurzen te bezoeken of relaties te onderhouden. Ook een fijn idee dat je orders gewoon de deur uitgaan als jij geniet van je welverdiende vakantie!
Je logistiek uitbesteden?
Benieuwd naar wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem contact met ons op voor een kennismakingsgesprek.